Oormijt

Oormijt bij het konijn wordt veroorzaakt door de mijt Psoroptes cuniculi. In de oren zitten veel korsten en de oren kunnen pijnlijk zijn. Bij een snelle en adequate behandeling is de prognose goed.

Konijnen kunnen de volgende symptomen laten zien:

• Schudden met kop en oren
  • Krabben aan oren
  • Korstjes aan binnenzijde oor
  • Kaalheid van oren
  • Rode en vochtige huid van de oren
  • In later stadium zeer dikke korsten (tot wel 2 cm!)
  • Secundaire bacteriële oorinfectie

Besmetting

Konijnen besmetten zich met oormijt door direct contact met een besmet konijn, en door contact met afgevallen korsten van een besmet konijn. Controleer dus ook soortgenoten vanwege het besmettingsgevaar.

Diagnose

Op basis van de klinische symptomen en door met de othoscoop in de oren te kijken kan de dierenarts de diagnose stellen. In de oren zijn de bewegende mijten duidelijk en vaak in grote hoeveelheden zichtbaar.

Mijten (schurft)

De schurftmijt Sarcoptes scabei veroorzaakt schurft. Een correct behandeld konijn heeft een goede prognose.

De symptomen van een schurftinfectie zijn:

• Hevige jeuk, daardoor veel krabben en likken
  • Kaalheid
  • Korsten en wonden, vaak beginnend aan oren, lippen en rond ogen
  • Secundaire huidontsteking
  • Algehele zwakheid en vermagering in ernstige gevallen

Besmetting

De verspreiding van schurft gaat van konijn tot konijn. Mijten die schurft veroorzaken leven in de huid van een konijn en graven daar gangen. Controleer dus ook soortgenoten vanwege het besmettingsgevaar.

Schurft is ook besmettelijk voor mensen. Huidmijten kunnen niet lang overleven op een mens, maar veroorzaken wel veel jeuk.

Diagnose

Op basis van de klinische symptomen en door middel van microscopisch onderzoek van een huidafkrabsel kan de diagnose gesteld worden. Hierna kan een gerichte behandeling ingezet worden.

knaagdieren en konijnen