Myxomatose en RHD zijn twee ernstige (maar te voorkomen) besmettelijke ziekten bij konijnen. Ze worden beide door virussen veroorzaakt.

Myxomatose

Als een dier besmet is met myxomatose zien we dat het eerst aan dikke, vochtige zwellingen op de kop en de snuit. Andere symptomen zijn ‘slaperige ogen’, opgezwollen lippen, kleine zwellingen aan de binnenkant van het oor en dikke zwellingen rond de anus en geslachtsdelen. Eten en drinken wordt steeds moeilijker en gewoonlijk overlijden konijnen binnen 2 weken.

Myxomatose wordt vooral overgebracht door bloedzuigende insecten zoals muggen en vlooien. Echter dit virus kan ook door direct contact tussen konijnen (bijvoorbeeld contact met een besmet wild konijn) verspreid worden.
Bij myxomatose duurt het over het algemeen 5 tot 14 dagen voordat de symptomen van de ziekte zichtbaar worden.

RHD  (Rabbit Haemorrhagic Disease)

Er zijn twee varianten van RHD, namelijk het RHD 1 en RHD 2 virus. Bij beide varianten sterven konijnen zeer snel. Vaak zonder dat er sprake is van ziekteverschijnselen, afgezien van een periode van een paar uur waarin ze sloom en lusteloos zijn. Bij konijnen die langer blijven leven, kunnen de symptomen sterk variëren. Mogelijke symptomen zijn: koorts en stuiptrekkingen, waarna het konijn in een dodelijk coma terecht komt. In sommige gevallen wordt vlak voor de dood nog bloederige afscheiding uit de neus waargenomen.

Ook het RHD virus kan overgebracht worden door direct contact met besmette wilde konijnen of stekende insecten. Daarnaast kan dit virus ook  vele maanden in de omgeving overleven en via groenvoer, stro, hooi of besmette kleding uw konijn besmetten.

Vaccineren

Om uw konijn zo optimaal mogelijk te beschermen is het voorjaar (de tijd van de insecten) de beste tijd om uw konijn te laten vaccineren. Dit kan vanaf een leeftijd van 5 weken. Daarna is een jaarlijkse vaccinatie voldoende om uw huisdier goed te beschermen.

knaagdieren en konijnen